"Nel mezzo del cammin di nostra vita, mi ritrovai per una selva oscura, ché la dritta via era smarrita ..." La Divina Commedia, Canto I
"La mijloc de drum al vieții noastre, mă aflam într-o pădure întunecată, căci dreapta mea cărare mi-o pierdui ..." Divina Comedie, Cântul I

marți, 7 iulie 2015

Privacy sau cu nădragii-n vine?

De reținut:
Pentru aproape orice minut pe care îl petreci pe net, cineva, undeva încasează niște bani. Afacerea e cam așa: cineva vinde altcuiva timpul tău pentru care încasează niște bani iar tu nu. Faptul că nu te costă bani utilizarea rețelelor sociale, asta nu înseamna că e gratis.

Orice scrii, postezi, comentezi pe net rămâne acolo FOREVER. Disponibil pentru oricine, de oriunde, oricând, neschimbat, nealterat.

Chiar dacă nu scrii, postezi sau comentezi, ci doar navighezi aiurea pe net, fără să știi, furnizezi terților o grămadă de informații, cum ar fi locul în care ești, cât și când stai pe net, ce tehnologie/gadget utilizezi, ce tip de info cauți etc, pe scurt, ți se face un profil, un patern comportamental care apoi este valorificat, vândut către agențiile de publicitate, institute de cercetări statistice, guverne, etc. pe bani frumoși, bani din care iar nu vezi nicio lețcaie.

Nu uita și fi conștient de faptul că acum poți fi înregistrat audio sau video (oricine are acum un telefon cu cameră și microfon) aproape oricând și oriunde. Mai mult, totul poate deveni disponibil instant pe net pentru oricine, de oriunde.

Nu e cazul să devii paranoic, sociopat tehnologic sau pustnic. Fi doar precaut și responsabil. Altfel, cu siguranță vei fi surprins într-o bună zi că ești respins fără explicații de la un interviu de angajare, de la o viză de turism, muncă, studii, de la o promovare, avansare, de la o cerere de credit etc.

Când eram mic, bunicul meu, care a avut de suferit de pe urma Securității, mă avertiza și mă înspăimânta cu faptul că cineva, undeva îmi va face un dosar care mă va urmări toată viața. Am avut iluzia să sper că, după '89, am depășit acea perioadă. Însă, odată cu dezvoltarea fără precedent a tehnologiei de calcul și comunicații, a accesului facil și public la ea, posibilitatea ca viața unui om să fie înregistrată sistematic, iar informațiile să fie disponibile aproape pentru oricine dă mai mult, aceasta posibilitate este mai actuală și mai reală ca niciodată. Și nici nu-i de mirare sau incredibil: oricare dintre voi, ați căutat în secret info despre vreo persoană, pe Google, sau FB. Și asta fără resursele inimaginabile ale vreunei corporații sau agenții guvernamentale ... Dar încercați să aflați info depre copiii celor care conduc acele corporații sau agenții, ia să vedem, reusiți să aflați ceva?

Și dacă mai aveți iluzia că sunteți prea neînsemnat pentru ca cineva să se obosească să vă urmarească parcursul vieții pas cu pas, ei bine, atunci vă spun fără părere de rău că vă meritați pe deplin soarta pe care o veți avea.

Voi posta aici, în viitorul apropiat, câteva exemple edificatoare.
Articol în curs de editare ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu